COM FEIM CIÈNCIES A L'ESCOLA?
“La competència científica és la capacitat que té un ciutadà reflexiu per involucrar-se en qüestions relacionades amb la ciència i amb les idees de la ciència.” (Pisa, 2015)
La competència científica comporta disposar de coneixements, però no tant amb la finalitat de repetir-los sinó amb la de saber-los utilitzar per actuar, i es posa l’accent en el plantejament de preguntes i en la identificació de proves i raons que fonamentin la presa de decisions.
A l’hora de fer una programació de la competència científica en els diferents espais hem de tenir en compte que l’espai i els materials que hi hagi han de poder donar resposta a les diferents fases:
*Experiència: tocar, fer, contacte amb els materials i els fenòmens.
*Explicitació: classificació, comparació, ordenació… amb acompanyament del llenguatge.
*Evolució, implica que a partir de l’adquisició de l’experiència i després de fer conscients les idees dels fillets i posar-li paraules, es tracta que les idees inicials evolucionin.
Els TALLERS a l’escola es varen organitzar per cobrir aquells continguts que en el dia a dia de l’aula no sorgeixen de manera espontània i alhora tenint en compte les necessitats curriculars de cada cicle.
Els tallers ens han ajudat a crear nous ecosistemes com la bassa i implantar l’hort escolar com una rutina. Hem anat introduint a nivell d’escola altres projectes per tal de cobrir tots els blocs /models de ciències, com per exemple meteorologia, hort i bassa, incubadora i galliner, pasteres a infantil… aquests projectes es duen a terme com a situació d’aprenentatge dins les aules corresponents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada